неділя, 8 січня 2017 р.

Природознавство

Тема. Тварини. Дикі та свійські тварини.
Мета. Ознайомити учнів із різноманітним світом тварин. Формувати уявлення про групи тварин, уміння їх розпізнавати за істотними зовнішніми ознаками;     розвивати  логічне  мислення,  спостережливість,  увагу,  уміння  порівнювати;
виховувати любов і бережне ставлення до тварин, уміння бачити у природі     найкрасивіше.
Обладнання: ТЗН
Тип уроку. Засвоєння нових знань
Хід уроку
I. Організаційний момент
Коли зустрів усміхнену людину,
То щастям повниться вся днина.
Нехай і наша класна хата
На усмішки буде багата.
«Доброго ранку!»- усім промовляйте
І тихо ,уважно за парти сідайте.    
Нас кличе в дорогу - скоріш вирушай.
В мандрівках чудових пізнай рідний край.
Відкрий таємниці для себе, мій друг.
Для тебе іскриться і річка, і луг.
                    -   Чи готові ви до відкриття таємниць?
                   -  Щоб вирушити в мандрівку потрібна знати чи не помішає нам погода.
II. Перевірка домашнього завдання.
1. Спостереження за погодою.
- Діти,  протягом  тижня  ви  самостійно вели  спостереження  за  погодою.
- Скажіть , яка була погода протягом тижня?
 - Чи були опади? У вигляді чого? Чи були ясні дні?Похмурі? Який сьогодні стан неба? Температура повітря? Отже погода нас радує .
- Перевіримо наш багаж знань.
2. Індивідуальне опитування, (тест)
- Перевіримо , як ви засвоїли матеріал на попередньому уроці. Візьміть олівець і обведіть правильну відповідь.
1. Органи рослини –це :
а)корінь, стебло, листки, квітка, плоди з насінням;
 б)дерева, кущі, трави;
в)квітка і плоди.
2.Дерево має:
а)багато низьких дерев'янистих стебел;
б)багато низьких стебел;
в)одне високе дерев'янисте стебло.
3. Рослини поділяються на такі групи:
а)овочі та фрукти;
б)дерева, кущі, трав'янисті рослини;
в)рослини лісу та саду.
4. Кущ має:
а)багато низьких стебел;
б)одне високе дерев'янисте стебло;
в)багато низьких дерев'янистих стебел.
3. Фронтальне опитування. (слайд №3)
                        -  На які три групи поділяють рослини?
                       -  За якими ознаками ми їх розпізнаємо?
                          - Що утворюється з квітки на дереві?
                         -  Для чого нам потрібні рослини?
                     -   Як охороняють рослини і чому їх треба охороняти?
                          -Доведіть мені, що рослини належать до живої природи?
                        -  Що ще ми відносимо до живої природи?
- Що спільного між рослинами і тваринами?
            -Чим відрізняються рослини від тварин?
 III. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку. (слайд №4)
    -  Розгляньте тварин і назвіть відомі вам.
- Що є спільним для всіх названих тварин? (Цих тварин об'єднує те, що вони є живими організмами, які дихають, живляться, розмножуються, народжуються, ростуть, розвиваються і вмирають.)
- Чим відрізняються між собою ці тварини? (Ці тварини відрізняються розмірами, формою і будовою тіла, забарвленням, місцем проживання, способом живлення і розмноження.)
Всі вони дуже різні, проте, горобець і грак, наприклад, чимось подібні на снігура, вовк і ведмідь - на лисицю, щука і карась - на краснопірку. Тобто тварин можна об'єднати в групи.
- Сьогодні на уроці ми здійснимо подорож у казку . У синіх морях , на високих горах, у дрімучих лісах, в небесних просторах , та квітучих лугах є велике казкове царство тварин. Мешканці цього царства живуть у казкових палацах. От ми зараз з вами і розпочнемо свою подорож ось цією стежиною у казку і завітаємо до деяких казкових палаців .
IV. Вивчення нового матеріалу. (На дошці карта «Царство тварин» На ній розміщені малюнки казкових палаців.)
1.    Щоб завітати до першого палацу і дізнатися хто там мешкає , треба розгадати кросворд.
 (слайди №7,8,9,10,11,12,13)
                       1.             Хто його вб'є ,
      Свою кров проллє.
                     2.      Літом бринить.
      Понад садом літає,
      Солодку росу збирає.
    3. Живе улітку він ,
     Шовкові крила має
     Із квіточки на квіточку
      Він весело літає.
                  4. У лісі біля пня
       Біготня і метушня,
      Народ робочий
     Все клопоче.
                  5.  Хто над нами
     Догори ногами
    6.В довжину стрибати хоче,
     І до цього ще стрекоче,
    Трохи схожий на коня,
    Але не його рідня
    Стрибунець , що має дзвоник,
  Це лише звичайний ... (коник)
-   Молодці розгадали кросворд і потрапили до першого палацу.
-   Хто тут живе? (Комахи) (слайд №14)
2. Розповідь вчителя (слайд №15)
- Розгляньте зображення цих комах. Зовні комахи дуже різноманітні. Метелик відрізняється від мухи , муха - від мурашки .Але спільним для них всіх є те, що всі комахи мають шість ніг - це істотна ознака комах.
На голові у комах є вусики, очі і рот. За допомогою вусиків вони відчувають запахи. Нюх у комах дуже добрий, це допомагає їм у пошуках їжі. До грудей прикріплені дві пари крил. Є ще й черевце. Комахи розмножуються відкладаючи яйця.
3. Виступ учасника «домашньої групи»
- Розповідь про мурашок. (слайд №16)
- Де тільки не побачиш у лісі мурашок! Вони лазять по землі , кущах ,піднімаються на дерева , залазять у пори, дупла. Практично немає місця , яке не відвідували б мурашки. Мурашки - великі трудівниці. У них строго розподілені обов'язки. У мурашнику , а це їх дім , є самці , самки, робочі мурашки, годувальниці, фуражири , воїни. Усі трудяться спільно, допомагають одна одній , повідомляють про знайдену здобич. Мурашка може тягти комаху у кілька разів важчу за себе. Лісові мурашки знищують багато шкідників , які зимують в опалому листі. Навколо мурашників майже немає личинок хруща та інших комах-шкідників.
-Як же виглядає хатина, у якій живуть ці трудівниці? (слайд №17)
- Горбик на поверхні - це тільки частина мурашника. У грунті знаходиться його підземна частина з великою кількістю ходів , камер, комор. Від кожного мурашника в усі боки тягнуться ледь помітні стежини , яким комахи виходять на пошуки їжі і будівельного матеріалу. Стежки ці особливі, пахучі. Як би далеко не забігла мурашка , вона безпомилково знайде дорогу додому, хоч бачить погано і зовсім не чує. Мурашки корисні комахи . їх потрібно охороняти.
4. Підведення підсумків з теми «Комахи»
 (слайд №18)
Отже в першому палаці живуть комахи. Продовжуємо нашу подорож. Давайте дізнаємося хто ж живе в другому палаці.
 (слайд №19)
5. Засвоєння матеріалу про птахів.
а). Бесіда  (слайд №20)
- Діти , а зараз заплющіть очі і прислухайтесь до голосів, (лунає запис голосів птахів)
          -  Чи здогадалися ви у чий казковий палац ми потрапили цього разу ?
              ( палац птахів)
            - Яких ви знаєте птахів?
            -  Розгляньте слайд. Чим схожі птахи? (тіло вкрите пір 'ям)
 (слайд №21)
б) Розповідь вчителя.
           -  Істотною ознакою птахів є те , що їхнє тіло вкрите пір'ям . Саме цим вони                    відрізняються від інших тварин. Та у птахів є й інші особливі ознаки.
         - Передні кінцівки у них перетворилися на крила . На голові є міцний дзьоб ,                    який допомагає їм подрібнювати їжу. Птахи відкладають яйця , потім                              висиджують їх і звідти вилуплюються пташенята . Дорослі доглядають 
                 малюків , поки ті не навчаться літати.
в)Виступ учасників «домашньої групи».
6. Розповідь про ластівок(слайд №22)
Ластівка невелика чорно-синя пташка з білими грудьми, лоб і горло рудувато -коричневі. Довгі гострі крила пристосовані для стрімкого і тривалого польоту. У ластівки короткі ноги , тому ці пташки дуже рідко сідають на землю. Вони невтомні трудівники. Гніздо будують з глини чи землі , змочуючи їх слиною. За час будування гнізда , а це триває 5-Ю днів пара приносить у дзьобі 350г глини. Щоб гніздечко було міцнішим , ластівки додають до глини невеликі соломинки. У середині гніздо вимощують стеблинами трав'янистих рослин, а зверху - пір'ям.
У гніздечко ластівка відкладає 4-7 білих із рудуватими цяточками яєць. Пташенята вилуплюються на 14-16 день. Вони голі, безпорадні. Ростуть швидко і на 15-20 день залишають гніздо. Пташенята дуже ненажерливі. Батьки приносять їм їжу 300-600 разів на день. Скрутно ластівкам у дощові дні . Пташенята і дорослі ластівки голодують , бо тоді комахи не літають. Ластівки знищують багато шкідливих комах.
Народні прикмети :
Ластівки вилітають - погоду обіцяють.
Ластівка б'ється у вікно - буде звістка.
Ранні ластівки - щасливий рік.
7. Підсумок з теми «Птахи»
- Отже, Які істотні ознаки птахів?
 (слайд №23)
Ми розкрили таємницю другого палацу.

 (слайд №24)
Нас чекають нові пригоди. Щоб рушити далі потрібно набратися сил і трішки відпочити
8. Фізкультхвилинка
 (слайд №25)
- Зімітуйте рухи тварин, яких ви бачите на екрані :
* політ птахів
* стрибки зайця
* хода ведмедя
* пересування черепахи.
9. Вивчення нового матеріалу (продовження)
а)Бесіда
- Наша казка продовжується. Нас чекає знайомство ще з одними господарями Царства тварин. А щоб потрапити до наступного казкового палацу уважно прочитайте цей акровірш: (слайд №26)
Знов палац казковий
Виріс перед нами.
І живуть тут дружньо,
 Радісно і мужньо
Інші тварини.
Якого саме ?
Хто здогадався? (звірі) (демонстрація слайдів із зображенням звірів)
 (слайд №27)
- Діти, а чи зрозуміли ви чим схожі ці тварини між собою? Чому їх виділили в окрему групу під назвою «Звірі»? (їх тіло вкрите шерстю, вони мають 4 лапи)
Дійсно , це так. Але є ще й інші спільні для них особливості. Послухайте уважно виступи представників групи  «Звірознавці» і знайдіть ці особливості.
б)Розповідьпро ведмедя. (слайд №28)
Ведмідь бурий - найбільший сучасний хижий звір України. Його тіло , довжина якого понад 180 см, вкрите хутром. Маса ведмедя понад 300кг. У нього кремезне , незграбне тіло, велика голова, товста шия , широкий лоб і невеликі вуха. Лапи короткі п'ятипалі, стопохідні, пальці з великими кігтями. Хвіст короткий.
Ведмеді живляться переважно соковитими корінцями та зеленими пагонами рослин. , ягодами , жолудями , горіхами , плодами диких фруктових дерев. Рідше ловлять земноводних і мишей. На великих тварин ведмеді не нападають, але як виняток їхньою жертвою можуть стати поросятка диких свиней , молоденькі зозуленятка.
Улітку ведмеді для відпочинку знаходять безпечні тимчасові місця просто на землі серед трав , чагарників, мохів. У кінці літа   починають   готувати собі
притулок - барліг. Влаштовує він його у глухих кущах. Це простора , неглибока яма під корінням вивернутого дерева, під скелею або просто у густому ялиннику.
 (слайд №29)
В кінці листопада - на початку грудня залягає в зимову сплячку. Під час сплячки ведмеді нічого не їдять і живуть у цей період за рахунок підшкірного жиру, нагромадженого влітку і особливо восени. Під час зимової сплячки , в перші зимові місяці самка - ведмедиця народжує одного-двох , зрідка трьох ведмежат. Вони дуже маленькі. Живляться - маминим молочком.
в)Розповідь про білку. (слайд №30)
Білка - красива , граціозна тваринка. Довжина її тіла понад 20 см , приблизно таку ж довжину має і хвіст. Білки найкраще пристосовані до деревного способу життя. Вони добре лазять по стовбурах дерев і можуть робити великі затяжні стрибки. Забарвлення хутра досить мінливе, від яскраво червоно-каштанового до димчасто-бурувато-сірого.
Живляться білки найрізноманітнішими кормами: горіхами, насінням хвойних дерев, комахами, яйцями птахів і навіть пташенятами. Значне місце у живленні білок влітку займають гриби. Цікавим є те , що ці звірки старанно запасають на зиму корми. (слайд № 31)
Своє гніздо білки зазвичай влаштовують у дуплі дерева , вистилаючи його сухою травою, листям , мохом, тощо. У такому гнізді двічі на рік самки народжують 4-5 малят. Вони живляться молоком матері, а у двомісячниму віці намагаються самостійно добувати їжу.
У зимову сплячку білки не залягають, але в люті морози та хуртовини по кілька днів сплять , не виходячи з теплого кубла.
г)Бесіда
- Про які інші ознаки звірів ви  дізналися?
( народжують своїх дитинчат і вигодовують молоком)
Ґ) Гра «Хто де живе?»
 (слайд №32-33)
- Палац у якому живуть звірі має дві частини. Розмістіть в лівій тих , що живуть у лісі, а праворуч тих, що живуть поряд з людиною .
- Залежно від того , де звірі живуть , їх поділяють на дві групи : дикі і свійські
є) Підсумок з теми «Звірі»
- Назвіть істотні ознаки звірів.
! (слайд №34)
Отже, третій замок належить звірам.
10. Опрацювання статті підручника ( с. 32-35)
- Погляньте на карту Царства тварин . Залишилося ще три палаци. Хто там мешкає?
                        -    Які групи тварин є ще у Царстві тварин?
           -Ви дізнаєтеся , коли опрацюєте статтю підручника.
(Відповіді дітей) (слайд №36)
11. Розповідь вчителя.
•     Плазуни.
(слайд №37)
Ящірки та змії належать до плазунів. Поміркуйте, чому група отримала таку назву. (У змій немає ніг, тому вони пересуваються плазуючи по землі. У ящірок є чотири ноги, проте вони розташовані з боків тулуба, і під час бігу вони теж волочать тіло по землі.)
Не дивлячись на те, що зовні плазуни дуже різні, для всіх плазунів спільним є те, що шкіра у них вкрита роговими лусочками, які надійно захищають її від пересихання. Більшість плазунів живе на суші, їх можна зустріти у лісі, степу, пустелях, горах. Немає плазунів лише там, де дуже холодно.
•   Земноводні (слайд №38)
- це жаби, ропухи, тритони. Вони відрізняються розмірами, будовою і формою тіла, забарвленням. У тритона тіло видовжене, є хвіст і дві пари ніг однакової довжини, у жаб та ропух тіло широке, хвіст відсутній, задні ноги довші, ніж передні.
Спільним для всіх земноводних є те, що їх тіло вкрите шкірою, яка завжди зволожена слизом - це істотна ознака земноводних. Слиз виробляється залозами, які є у шкірі, і захищає тварин від пересихання.
Земноводні не можуть довго перебувати під водою, тому що для дихання їм потрібен кисень повітря.
Земноводні - корисні тварини. Вони поїдають комах-шкідників і самі є кормом для багатьох тварин
•   Риби (слайд №39)
- Тварини, які відрізняються розмірами, формою тіла, забарвленням. Якщо акваріумні рибки мають лише кілька сантиметрів завдовжки, то акули до 10 м. У камбали тіло сплюснуте з малою головою, у сома, навпаки -видовжене з великою головою. Забарвлення риб теж дуже різноманітне, особливо у тих, що живуть у теплих морях.
Проте, якими б різними не були риби, всі вони мають спільну ознаку: їх тіло вкрите лускою та слизом - це і є істотною ознакою риб. На суші риби не можуть жити тому, що дихають лише киснем, розчиненим у воді.
 - Нарешті ми розкрили таємницю Царства тварин і дізналися , хто населяє його.
1 (слайд №  
1.          Робота в парах   (завдання на картках)
             2.  Побудова асоціативного куща.
- На які групи діляться тварини?
 (слайд №41)
VI. Домашнє завдання. (слайд №42)
  1  .            с. 32-35 - опрацювати статтю
               2  .  Підготувати розповідь про тварин
              3.   Підготувати загадки про тварин.
VII.     Підсумок уроку.
Добре ми попрацювали.
В царствах побували
 А тепер скажіть , будь ласка,
Що запам'яталось в казці?
Метод\ незакінчених речень. (слайд №42)
На уроці я дізнався...
На уроці я отримав такі знання...
Мені на уроці...
На уроці я зрозумів , що...
Я оцінюю свою роботу...
У мене ... настрій , тому що..
У мене ... настрій , тому що...

Немає коментарів:

Дописати коментар