Тема. Тварини. Дикі та свійські
тварини.
Мета.
Ознайомити учнів із різноманітним світом тварин. Формувати уявлення про групи тварин, уміння їх розпізнавати за істотними зовнішніми
ознаками; розвивати
логічне мислення, спостережливість, увагу,
уміння порівнювати;
виховувати любов і бережне ставлення до тварин, уміння бачити у
природі найкрасивіше.
Обладнання: ТЗН
Тип уроку. Засвоєння
нових знань
Хід
уроку
I. Організаційний момент
Коли зустрів усміхнену людину,
То щастям повниться вся днина.
Нехай і наша класна хата
Коли зустрів усміхнену людину,
То щастям повниться вся днина.
Нехай і наша класна хата
На усмішки буде багата.
«Доброго ранку!»- усім промовляйте
І тихо ,уважно за парти сідайте.
Нас кличе в дорогу - скоріш вирушай.
В мандрівках чудових пізнай рідний край.
Відкрий таємниці для себе, мій друг.
Для тебе іскриться і річка, і луг.
- Чи готові ви до відкриття таємниць?
- Щоб вирушити в мандрівку потрібна
знати чи не помішає нам погода.
II. Перевірка домашнього завдання.
1. Спостереження за погодою.
- Діти,
протягом тижня ви
самостійно вели спостереження за
погодою.
- Скажіть , яка була погода протягом тижня?
- Чи були опади? У вигляді
чого? Чи були ясні дні?Похмурі? Який
сьогодні стан неба? Температура повітря? Отже погода нас радує .
- Перевіримо наш багаж знань.
2. Індивідуальне опитування, (тест)
- Перевіримо , як ви засвоїли матеріал на
попередньому уроці. Візьміть олівець і обведіть правильну відповідь.
1. Органи рослини –це :
а)корінь, стебло, листки, квітка, плоди з
насінням;
б)дерева, кущі, трави;
в)квітка і плоди.
2.Дерево має:
а)багато низьких дерев'янистих стебел;
б)багато низьких стебел;
в)одне високе дерев'янисте стебло.
3. Рослини поділяються на
такі групи:
а)овочі та фрукти;
б)дерева, кущі, трав'янисті рослини;
в)рослини лісу та саду.
4. Кущ має:
а)багато низьких стебел;
а)багато низьких стебел;
б)одне високе дерев'янисте стебло;
в)багато низьких дерев'янистих стебел.
3. Фронтальне опитування. (слайд №3)
- На які три групи поділяють рослини?
- За якими ознаками ми їх розпізнаємо?
- Що утворюється з квітки на дереві?
- Для чого нам потрібні рослини?
- Як охороняють рослини і чому їх треба охороняти?
-Доведіть мені, що рослини належать до живої природи?
- Що ще ми відносимо до живої природи?
- Що
спільного між рослинами і тваринами?
-Чим відрізняються рослини від тварин?
III. Актуалізація
опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку. (слайд №4)
- Розгляньте тварин і назвіть відомі вам.
- Розгляньте тварин і назвіть відомі вам.
- Що є спільним для всіх названих тварин? (Цих тварин об'єднує те,
що вони є живими організмами, які дихають,
живляться, розмножуються, народжуються, ростуть, розвиваються і
вмирають.)
- Чим відрізняються між собою ці тварини? (Ці тварини відрізняються
розмірами, формою і будовою тіла, забарвленням, місцем проживання, способом
живлення і розмноження.)
Всі вони дуже різні, проте,
горобець і грак, наприклад, чимось подібні на снігура, вовк і ведмідь - на
лисицю, щука і карась - на краснопірку. Тобто тварин можна об'єднати в групи.
- Сьогодні на уроці ми здійснимо
подорож у казку . У синіх морях , на високих горах, у дрімучих лісах, в
небесних просторах , та квітучих лугах є велике казкове царство тварин.
Мешканці цього царства живуть у казкових палацах. От ми зараз з вами і
розпочнемо свою подорож ось цією стежиною у казку і завітаємо до деяких
казкових палаців .
IV. Вивчення нового
матеріалу. (На дошці карта «Царство тварин» На ній розміщені
малюнки казкових палаців.)
1. Щоб завітати до першого палацу
і дізнатися хто там мешкає , треба розгадати кросворд.
(слайди
№7,8,9,10,11,12,13)
1.
Хто його вб'є ,
Свою кров проллє.
2. Літом бринить.
Понад садом
літає,
Солодку росу збирає.
3. Живе улітку він ,
3. Живе улітку він ,
Шовкові крила має
Із
квіточки на квіточку
Він
весело літає.
4. У лісі біля пня
Біготня і метушня,
Народ
робочий
Все клопоче.
5. Хто над нами
Догори ногами
6.В довжину стрибати хоче,
6.В довжину стрибати хоче,
І до цього ще
стрекоче,
Трохи схожий на
коня,
Але не його
рідня
Стрибунець , що має дзвоник,
Це лише звичайний ... (коник)
Це лише звичайний ... (коник)
- Молодці розгадали кросворд і потрапили до
першого палацу.
- Хто тут живе? (Комахи) (слайд №14)
2. Розповідь вчителя (слайд №15)
- Розгляньте зображення цих комах.
Зовні комахи дуже різноманітні. Метелик відрізняється від мухи , муха - від мурашки .Але спільним для них всіх є
те, що всі комахи мають шість ніг - це істотна ознака комах.
На голові у
комах є вусики, очі і рот. За допомогою вусиків вони відчувають запахи.
Нюх у комах дуже добрий, це допомагає їм у пошуках їжі. До грудей прикріплені
дві пари крил. Є ще й черевце. Комахи розмножуються відкладаючи яйця.
3. Виступ учасника «домашньої групи»
- Розповідь про мурашок. (слайд №16)
- Де тільки не побачиш у лісі мурашок! Вони лазять по землі , кущах
,піднімаються на дерева , залазять у пори,
дупла. Практично немає місця , яке не відвідували
б мурашки. Мурашки - великі трудівниці. У них строго розподілені обов'язки.
У мурашнику , а це їх дім , є самці , самки, робочі мурашки, годувальниці, фуражири , воїни. Усі трудяться
спільно, допомагають одна одній , повідомляють про знайдену здобич. Мурашка
може тягти комаху у кілька разів важчу
за себе. Лісові мурашки знищують багато шкідників , які зимують в опалому листі. Навколо мурашників майже немає
личинок хруща та інших комах-шкідників.
-Як же виглядає хатина, у якій живуть ці трудівниці? (слайд №17)
- Горбик на поверхні - це тільки
частина мурашника. У грунті знаходиться його підземна частина з великою кількістю ходів , камер, комор. Від кожного мурашника в усі боки тягнуться ледь помітні
стежини , яким комахи виходять на пошуки їжі і будівельного матеріалу. Стежки
ці особливі, пахучі. Як би далеко не забігла
мурашка , вона безпомилково знайде дорогу додому, хоч бачить погано і зовсім не чує. Мурашки корисні комахи . їх
потрібно охороняти.
4. Підведення підсумків з теми «Комахи»
(слайд №18)
Отже в
першому палаці живуть комахи. Продовжуємо нашу подорож. Давайте дізнаємося хто ж живе в
другому палаці.
(слайд №19)
5. Засвоєння матеріалу про птахів.
а). Бесіда (слайд №20)
- Діти , а зараз заплющіть очі і
прислухайтесь до голосів, (лунає запис голосів птахів)
- Чи
здогадалися ви у чий казковий палац ми потрапили цього разу ?
( палац птахів)
( палац птахів)
- Яких ви знаєте птахів?
- Розгляньте слайд. Чим схожі птахи? (тіло
вкрите пір 'ям)
(слайд №21)
б) Розповідь вчителя.
- Істотною
ознакою птахів є те , що їхнє тіло вкрите пір'ям . Саме цим вони відрізняються
від інших тварин. Та у птахів є й інші особливі ознаки.
- Передні
кінцівки у них перетворилися на крила . На голові є міцний дзьоб , який допомагає
їм подрібнювати їжу. Птахи відкладають яйця , потім висиджують їх і звідти
вилуплюються пташенята . Дорослі доглядають
малюків , поки ті не навчаться літати.
малюків , поки ті не навчаться літати.
в)Виступ учасників «домашньої групи».
6. Розповідь про ластівок(слайд №22)
Ластівка
невелика чорно-синя пташка з білими грудьми, лоб і горло рудувато -коричневі.
Довгі гострі крила пристосовані для стрімкого і тривалого польоту. У ластівки
короткі ноги , тому ці пташки дуже рідко сідають на землю. Вони невтомні
трудівники. Гніздо будують з глини чи землі , змочуючи їх слиною. За час
будування гнізда , а це триває 5-Ю днів пара приносить у дзьобі 350г глини. Щоб
гніздечко було міцнішим , ластівки додають до глини невеликі соломинки. У середині
гніздо вимощують стеблинами трав'янистих рослин, а зверху - пір'ям.
У гніздечко
ластівка відкладає 4-7 білих із рудуватими цяточками яєць. Пташенята
вилуплюються на 14-16 день. Вони голі, безпорадні. Ростуть швидко і на 15-20
день залишають гніздо. Пташенята дуже ненажерливі. Батьки приносять їм
їжу 300-600 разів на день. Скрутно ластівкам у дощові дні . Пташенята і дорослі
ластівки голодують , бо тоді комахи не літають. Ластівки знищують багато шкідливих комах.
Народні прикмети :
Ластівки вилітають - погоду обіцяють.
Ластівка б'ється у вікно - буде звістка.
Ранні ластівки - щасливий рік.
7. Підсумок з теми «Птахи»
- Отже, Які істотні ознаки птахів?
(слайд №23)
Ми розкрили
таємницю другого палацу.
(слайд №24)
Нас чекають нові пригоди. Щоб
рушити далі потрібно набратися сил і трішки відпочити
8. Фізкультхвилинка
(слайд №25)
- Зімітуйте рухи тварин, яких ви бачите на екрані :
* політ птахів
* стрибки зайця
* хода ведмедя
* пересування черепахи.
9. Вивчення нового матеріалу (продовження)
а)Бесіда
- Наша казка продовжується. Нас
чекає знайомство ще з одними господарями Царства тварин. А щоб потрапити до наступного казкового палацу уважно прочитайте
цей акровірш: (слайд №26)
Знов палац казковий
Виріс перед нами.
І живуть тут дружньо,
Радісно
і мужньо
Інші тварини.
Якого саме ?
Хто здогадався? (звірі) (демонстрація
слайдів із зображенням звірів)
(слайд №27)
- Діти, а чи зрозуміли ви чим схожі
ці тварини між собою? Чому їх виділили в окрему групу під назвою «Звірі»? (їх тіло вкрите шерстю, вони мають 4
лапи)
Дійсно , це так. Але є ще й інші спільні для них
особливості. Послухайте уважно виступи представників
групи «Звірознавці» і знайдіть ці
особливості.
б)Розповідьпро ведмедя. (слайд №28)
Ведмідь
бурий - найбільший сучасний хижий звір України. Його тіло , довжина
якого понад 180 см, вкрите хутром. Маса ведмедя понад 300кг. У нього кремезне
, незграбне тіло, велика голова, товста шия , широкий лоб і невеликі вуха.
Лапи короткі п'ятипалі, стопохідні, пальці з великими кігтями. Хвіст короткий.
Ведмеді
живляться переважно соковитими корінцями та зеленими пагонами рослин. , ягодами
, жолудями , горіхами , плодами диких фруктових дерев. Рідше ловлять
земноводних і мишей. На великих тварин ведмеді не нападають, але як виняток
їхньою жертвою можуть стати поросятка диких свиней , молоденькі зозуленятка.
Улітку
ведмеді для відпочинку знаходять безпечні тимчасові місця просто на землі серед трав ,
чагарників, мохів. У кінці літа
починають готувати собі
притулок -
барліг. Влаштовує він його у глухих кущах. Це простора , неглибока яма
під корінням вивернутого дерева, під скелею або просто у густому ялиннику.
(слайд №29)
В кінці
листопада - на початку грудня залягає в зимову сплячку. Під час сплячки
ведмеді нічого не їдять і живуть у цей період за рахунок підшкірного жиру,
нагромадженого влітку і особливо восени. Під час зимової сплячки , в перші
зимові місяці самка - ведмедиця народжує одного-двох , зрідка трьох ведмежат.
Вони дуже маленькі. Живляться - маминим молочком.
в)Розповідь
про білку. (слайд №30)
Білка -
красива , граціозна тваринка. Довжина її тіла понад 20 см , приблизно таку ж
довжину має і хвіст. Білки найкраще пристосовані до деревного способу життя.
Вони добре лазять по стовбурах дерев і можуть робити великі затяжні стрибки.
Забарвлення хутра досить мінливе, від яскраво червоно-каштанового до димчасто-бурувато-сірого.
Живляться
білки найрізноманітнішими кормами: горіхами, насінням хвойних дерев,
комахами, яйцями птахів і навіть пташенятами. Значне місце у живленні білок
влітку займають гриби. Цікавим є те , що ці звірки старанно запасають на зиму корми. (слайд № 31)
Своє гніздо
білки зазвичай влаштовують у дуплі дерева , вистилаючи його сухою
травою, листям , мохом, тощо. У такому гнізді двічі на рік самки народжують
4-5 малят. Вони живляться молоком матері, а у двомісячниму віці намагаються самостійно
добувати їжу.
У зимову
сплячку білки не залягають, але в люті морози та хуртовини по кілька днів сплять , не
виходячи з теплого кубла.
г)Бесіда
- Про які інші ознаки звірів ви дізналися?
( народжують своїх дитинчат і вигодовують молоком)
Ґ) Гра «Хто де живе?»
(слайд №32-33)
- Палац у якому живуть звірі має
дві частини. Розмістіть в лівій тих , що живуть у лісі, а праворуч тих,
що живуть поряд з людиною .
- Залежно від того , де звірі живуть , їх поділяють
на дві групи : дикі і свійські
є) Підсумок
з теми «Звірі»
- Назвіть істотні ознаки звірів.
! (слайд №34)
Отже,
третій замок належить звірам.
10. Опрацювання статті підручника ( с. 32-35)
- Погляньте на карту Царства тварин . Залишилося ще три палаци. Хто
там мешкає?
- Які групи тварин є ще у Царстві
тварин?
-Ви дізнаєтеся , коли опрацюєте
статтю підручника.
(Відповіді дітей) (слайд №36)
11. Розповідь вчителя.
• Плазуни.
(слайд №37)
Ящірки та
змії належать до плазунів. Поміркуйте, чому група отримала таку назву.
(У змій немає ніг, тому вони пересуваються плазуючи по землі. У ящірок є чотири
ноги, проте вони розташовані з боків тулуба, і під час бігу вони теж волочать тіло по землі.)
Не дивлячись
на те, що зовні плазуни дуже різні, для всіх плазунів спільним є те, що шкіра у них вкрита
роговими лусочками, які надійно захищають її від пересихання. Більшість плазунів живе на суші, їх можна зустріти у лісі,
степу, пустелях, горах. Немає плазунів
лише там, де дуже холодно.
• Земноводні (слайд №38)
• Земноводні (слайд №38)
- це жаби, ропухи, тритони. Вони
відрізняються розмірами, будовою і формою
тіла, забарвленням. У тритона тіло видовжене, є хвіст і дві пари ніг однакової довжини, у жаб та ропух тіло широке,
хвіст відсутній, задні ноги довші, ніж передні.
Спільним
для всіх земноводних є те, що їх тіло вкрите шкірою, яка завжди зволожена
слизом - це істотна ознака земноводних. Слиз виробляється залозами, які є у шкірі, і захищає
тварин від пересихання.
Земноводні
не можуть довго перебувати під водою, тому що для дихання їм потрібен кисень повітря.
Земноводні - корисні тварини. Вони поїдають
комах-шкідників і самі є кормом для багатьох тварин
• Риби (слайд №39)
- Тварини, які відрізняються
розмірами, формою тіла, забарвленням. Якщо
акваріумні рибки мають лише кілька сантиметрів завдовжки, то акули до 10 м. У камбали тіло сплюснуте з
малою головою, у сома, навпаки -видовжене
з великою головою. Забарвлення риб теж дуже різноманітне, особливо у
тих, що живуть у теплих морях.
Проте, якими б різними не були
риби, всі вони мають спільну ознаку: їх тіло вкрите
лускою та слизом - це і є істотною ознакою риб. На суші риби не можуть жити
тому, що дихають лише киснем, розчиненим у воді.
-
Нарешті ми розкрили таємницю Царства тварин і дізналися , хто населяє його.
1 (слайд №
1. Робота в парах (завдання на картках)
1. Робота в парах (завдання на картках)
2. Побудова асоціативного
куща.
- На які групи діляться тварини?
(слайд №41)
VI. Домашнє завдання. (слайд №42)
1 . с. 32-35 - опрацювати статтю
1 . с. 32-35 - опрацювати статтю
2 . Підготувати розповідь про тварин
3. Підготувати загадки про тварин.
VII. Підсумок уроку.
Добре ми попрацювали.
Добре ми попрацювали.
В царствах побували
А тепер скажіть , будь ласка,
Що запам'яталось в казці?
Метод\ незакінчених речень. (слайд №42)
На уроці я дізнався...
На уроці я отримав такі знання...
Мені на уроці...
На уроці я зрозумів , що...
Я оцінюю свою роботу...
У мене ... настрій , тому що..
У мене ... настрій , тому що...
Немає коментарів:
Дописати коментар