пʼятниця, 6 січня 2017 р.

Українська мова










Тема.    Слова, протилежні за значенням (антоніми)
Мета.   Розширити уявлення учнів про антоніми ; ознайомити з термі­ном ; розвивати уявлення про лексичне значення слів ,уміння користуватися ними для образно­го зіставлення контрастних явищ навколишньої дійсності; розви­вати увагу , зв'язок мовлення ; ви­ховувати почуття дружби, любов до природи.
Обладнання .Таблиці, малюнки птахів та тварин , картина осіннього лісу, картки.
Вид  уроку.  Урок-подорож.
Хід уроку
I.Організаційна частина.
-   Привітайтеся до наших гостей.
-   Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного , усміхніться . Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях ми і розпочнемо урок.
II.Контроль , корекція і закріплення знань.
1. Повторення вивченого матеріалу.
-   По дорозі до школи сьогодні я зустріла Сороку - білобоку. (Вивішую малюнок сороки) Вона мені на хвості принесла завдання від сови, що живе у країні слів , які вживаються в нашій мові. А як називається ця країна, ви дізнаєтесь , коли відгадаєте кросворд.





1. Запис літер в установленому порядку.
2. Головний член речення, який зазначає, про кого або про що говориться в реченні.
3. Об'єднані за змістом речення становлять ...
4 . Член речення, який зазначає, про що саме говориться в реченні про підмет.
5.  Слова, що близькі за значенням.
6.  Знак, який потрібний для позначення звука на письмі.
7.  Слово, або сполучення слів, що називають того, до кого ми звертаємося.
-Яке слово утворилося у виділених клітинках? (Лексика)
- Сорока пропонує вам подорожувати до цієї країни лісовою стежиною.(Вішаю малюнок осіннього лісу)
Вона хоче, щоб ви любили ліс , знали , як його оберігати , цікавились життям його мешканців.
2.Перевірка домашнього завдання.
-Перш ніж рушити у дорогу Сорока хоче перевірити , як ви справилися з домашнім завданням.
( 1 учень - читає домашню вправу , 2 учні працюють з картками.)
3.Каліграфічна хвилинка.
-Ну що ж , рушаймо. Хто ж це виглядає з-за дерева ? Дізнаймося , коли виконаємо його завдання.
-Розгорніть зошити, запишіть дату . Запишіть букви і склади.
Д д Дм дя уд те ят ел
-   Яке слово можна скласти з даних складів ? (Дятел)
-   Запишіть слово.
-   На яке запитання відповідає воно ?
-   Як ще називають цього птаха?
-   Складіть речення.
Дятел охороняє здоров'я дерев.
-   Підкреслити підмет і присудок.
-   В якому слові букв менше ніж звуків ?
-   Зробити звуко - буквений аналіз слова здоров'я.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
-   Далі йдемо по стежинці і зустрічають нас :
На лісовій галяві
 Сестрички кучеряві.
 Сарафанчики біленькі
На них цяточки чорненькі.
Підійди , поглянь ти зблизька,
Звуться деревця ... ( Берізки)
-         Вони пропонують вислухати тему і мету уроку. Діти, ви вже знаєте , що слова близькі за значенням , називаються синонімами. Але в країні Лексика живуть ще й слова з протилежним значенням - антоніми. Ваше завдання : запам'ятати , як називаються ці слова, вміти добирати слова з протилежним значенням, визначати антоніми в тексті. Запишіть тему нашого уроку.
-         Так що треба запам'ятати ?
-         Йдучи лісовою стежкою , ми зустрічаємося з грибами. Вони пропонують нам послухати пояснення нового матеріалу,
ІV. Робота над новим матеріалом.
-   Слова, що мають протилежні значення , називаються антонімами. Наприклад : день - ніч , холодно - жарко.
-   Наведіть приклади самостійно.
-   Розглянемо таблицю.
Який ?
білий
чорний
Що?
білизна
чорнота
Що робити?
білити
чорнити
Як?
біло
чорно

-   На які питання можуть відповідати антоніми?
- На які (однакові чи неоднакові) питання відповідають слова, що знаходяться в одній парі?
Висновок. Слова, що входять до антонімічної пари , завжди відповідають на одне і теж саме питання .
- Найчастіше антоніми вживаються в прислів'ях , загадках , казках.(На дошці плакат)
Вдень спочиваю, а вночі літаю,
маю круглі очі, бачу серед ночі. (Сова)
Ледащого всі обминають, а роботящого всі вітають.
- Які назви казок містять антоніми ? («Правда і кривда», «Про бідного та багатого»)
- Які ж слова називаються антонімами ?
V. Закріплення знань і вмінь учнів.
1. - Подорожуємо далі стежиною осіннього лісу. Ось на галявині нас зустрічає квітка. Відірвіть пелюсточку, прочитайте слова, доберіть антоніми. ( На дошці квітка . На пелюстках записані слова : вранці , добро, великий,багато, день , зустрічають.)
Вранці - ввечері.
 Добро — зло.
 Великий - малий.
Багато — мало.
 День - ніч.
Зустрічають - проводжають,
- Квітка має ще одне завдання для вас. Розгорніть підручник на с . 65. Знайдіть вправу 146 . Прочитайте завдання.(самостійно)
2.Фізкультхвилинка.
-А ось на гілочці білка.  Вона пропонує вам відпочити.
Що ж, мабуть, прийшла пора
 Всім вам трішки відпочити .
Хоче на фізкультхвилинку
Усіх  білочка запросити .
Встаньте , діти, усміхніться ,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній
І до сонця потягніться,
Покружляли, потяглися
Й до роботи знов взялися.
3.Робота в парах
-Нам пропонують попрацювати разом мурашки. (малюнок мурашок) Вони люблять працювати дружно.(завдання на картках)
Прочитайте , спишіть, підкреслити антоніми.
 Або розумно казати, або зовсім мовчати .
Праця має гіркий корінь та солодкий плід.

Прочитайте , спишіть, підкреслити антоніми.
Згода дім будує, а незгода руйнує.
Від рідної землі віє теплом, а від чужої холодом.


4.Крокуємо по стежинці кмітливості.
Я-антонім слова літа.
 В мене біла тепла свита,
Хоч мороз люблю сама,
Адже звуть мене (зима).
Я- антом шуму , стуку ,
Уночі без мене мука,
Для спочинку наймиліша,
 Відгадайте , хто я ? (тиша).
5. Творче завдання
-Ось на с зустрічає їжачок.  (малюнок їжака) Він дає вам завдання уявити себе
письменниками і спробувати переробити текст, замінивши виділені слова антонімами.
Запізнилися
 Увечері я з товаришами пішов до поїзда. До станції було далеко. Дув холодний вітер і йти було важко. Прийшли ми до станції, а поїзд саме відійшов. Як гарно, що ми запізнилися.
-   Отже , як бачимо , діти , за допомогою антонімів можна побудувати і зв'язні тексти з протилежним значенням.
 V І. Підсумок уроку .
-   Лісова стежинка привела нас до країни Лексика. Зустрічає нас тут Мудра Сова. Вона вас запитує:
-   Що нового ви дізналися на уроці?
-   Як називаються слова протилежні за значенням?
-   Коли найчастіше вживаються слова - антоніми в нашому мовленні ?
-   На які питання можуть відповідати слова - антоніми ? А що допомогло нам успішно працювати ?
VII Домашнє завдання.
-Щоб ви не забули того , що вчили на уроці Сова пропонує виконати вдома вправу 149.  В. р. - виписати із читанки 2 прислів'я з антонімами.
Дякую всім , хто працював ,
В зошитах гарно писав ,
На всі запитання відповідав,
Різні тексти читав,
 Та тим , хто в гості завітав

Немає коментарів:

Дописати коментар