четвер, 5 січня 2017 р.

Навчання грамоти. Післябукварний період

Картинки по запросу картинки лелеки
Тема.  Барвисті слова у творі. М. Ф. Слабошпицький «Лелеча весна»
Мета:    поглибити  знання  учнів  про  навколишній  світ,  зокрема  про  птахів; удосконалювати навички роботи з текстом; розвивати логічне мислення, зв'язне мовлення; виховувати шану та обережне ставлення до природи.
Обладнання. Ілюстративний матеріал до теми, запис «Пори року», картки для роботи в парах
Тип уроку. Засвоєння нових знань
Хід уроку
1.                    Організаційний момент
Звучить спокійна музика.
Учні стають в коло і беруться за руки.
Говоримо один одному побажання.
- Я посміхнусь вам, і ви посміхніться один одному, і подумайте, як гарно, що ми сьогодні всі разом. Ми спокійні, добрі, привітні. Глибоко вдихніть і видихніть. Видихніть вчорашню обіду і злість, забудьте про них. Вдихніть в себе свіжість весняного дня, тепло сонячних промінців. Я бажаю вам гарного настрою.
 - Розпочинаємо урок українського читання. Чи любите ви уроки читання? Чому?
II.    Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель.
- Послухайте загадку.
Зійшли сніги, шумить вода,
Надійшла вона прекрасна,
Многоцвітна, тепла, ясна,
Наче дівчина в вінку
Зацвіли луги, діброви
Повно гомону, розмови
І пісень в чагарнику.
- Хто це така за дівчина в вінку?
- Весна!
      Тільки надходить перший місяць весни - березень, як природа відразу прокидається. Сонечко піднімається вище і ллє на землю ласкаве проміння. Дерева тягнуться вгору, намагаючись отримати більше тепла і світла. Берізки стійко перенесли морози, і скоро на них з'являться бруньки. Сніг починає танути, скресає крига на річці. Небо і річка стали однаково блакитними.
       У давнину люди уявляли весну цілком реальною особою. Це гарна молода дівчина з вінком квітів на голові, у барвистому, з голубим мереживом убранні, яка, йдучи, виспівує веселих пісень. Там, де вона з'являлася, оживало зело, яснішало небо, дужче пригрівало сонечко, дзвеніли пташки, й розквітали різнобарвні квіти.
2.    Прослуховування фрагмента мелодії «Пори року»
Учитель.
Що виникає у вашій уяві, коли звучить ця музика?
III.    Оголошення тем и і мети уроку
       Весна сама не приходить. Першими вісниками весни стали птахи. Птахи – вірні наші помічники, захисники лісів, полів, садів. їх можна побачити і почути скрізь, бо вони - частина природи, без них краса була б неповторною. У народі кажуть: «Перелітні птахи летять з вирію зграями - буде дружна весна.»
Завдання класу.
- З'єднати    букви і визначити, про яку пташку йдеться мова у вірші (на дошці  зображена схема).
Робота над загадкою
•  Які ноги, такий ніс,
По болоту ходить скрізь.
Хату на хаті має,
Жабам рахунок знає. (Лелека)             
              е              к                     
Л                            е        
           л              а
- Відшукайте лелеку серед інших птахів (Робота з ілюстрацій ним матеріалом на дошці)
Отже,    сьогодні    на   уроці    ми    з    вами    прочитаємо    оповідання    Михайла Слабошпицького «Лелеча весна», розширимо знання про лелек, попрацюємо над   текстом.
ІV. Мовленнєва розминка
1)   Робота над скоромовкою.
Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.
2)   Робота над чистомовкою.
На-на-на — надійшла весна,
еки-еки-еки — прилетіли лелеки.
Ель-ель-ель — із невідомих земель.
 Узі-узі-узі — поселились в лузі.
- А що ви знаєте про лелек?
    (У лелеки оперення чорне з білим, ноги і дзьоб червоні. Птахи позбавлені голосу, звуки видають, стукаючи щелепами. Гніздяться на деревах та будівлях.)
-  Є два види лелек: чорний поширений у Карпатах і на Поліссі, білий — майже по всій території України. Білий лелека живе поблизу людських осель, а чорний — дуже обережний, близько не підходить до житла. Дуже рідко вдається побачити чорного лелеку, якого занесено до Червоної книги.
       У різних областях України цих птахів називають по-різному:  бузьок,  боцюн, чорногуз, бусол, гайстер, веселик
V. Робота за оповіданням М. Слабошпицького «Лелеча весна»,
1.         Перегляд презентації про життя та творчість М.Ф. Слабошпицького.
Народився Михайло Федотович Слабошпицький 28 липня 1946 року в с. Мар'янівці  Шполянського району на Черкащині.
Закінчив     факультет     журналістики     Київського     університету,     Автор понад двох з половиною десятків різножанрових книжок. Серед них — казки, оповідання й повісті для дітей, літературні портрети Василя Земляка, Павла Загребельного, Романа Іваничука, документалістика й публіцистика, біографічна . проза.
2.      Опрацювання тексту М. Слабошпицького «Лелеча весна»
1) Читання тексту вчителем.
2)    Аудіювання.
Яку пору року описано в тексті?
□   Весна
□   осінь
• Як звали хлопчика?
  Сергійко
  Данилко
• Звідки прилетіли птахи?
  3 далеких країв
  з лісу
Куди опустилися лелеки?
  На гніздо                                               
  на річку
• Які звуки почув Данилко?
 □ дзюркотіння струмків
 □ пташині голоси
Фізкултхвилинка
3)        Словникова робота.
Плавно — повільно.
Заклекотіли — почали видавати звуки, стукаючи щелепами.
4)         Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання  оповідання учнями
—Хто назвав весну лелечою?
—Виберіть слово й побудуйте повну відповідь. (Мама, Данилко, тато)
—Чому всім сподобалася така назва весни?
—Коли весну можна назвати журавлиною, шпачиною?
    5) Робота за малюнком.
- Кого ви бачите на малюнку? Зачитайте уривок з тексту, що малюнку.
5) Читання «Ланцюжком»
2.          Гра «Додай слово-ознаку»
Зграї—... (пташині)
Дзьоби — .. .(жовті)
Краї —... (далекі)
Весна — .. .(лелеча)
3.      Гра «Додай слово-дію»
Небо —... (вкривається)
Лелеки — .. .(Махають,вигукують )
Дзьоби — .. .(Блищали)
Тато — .. .(промовив)
Данилко — .. .(повторив, любить)
4.  Робота з прислів'ями
Де лелека водиться, там щастя родиться.
Зруйнуй гніздо пташине, не буде в тебе родини.
        Повіря було: в кого на хаті лелека – тому щастя буде довіку. І горе тому, хто зруйнує його гніздо. Вірили, що тоді станеться біда – лелека принесе вогню і спалить хату або накличе грозову хмару.

Слухання легенди про лелеку.(резерв)
          Щодо походження лелек існує чимало легенд. За однією з них, Бог дав людині лантух і наказав віднести далеко в ліс , тільки не розв'язувати й не заглядати в нього. Та на півдорозі чоловік не витримав і поцікавився, що ж він несе. Розв'язав мішок, а з нього повистрибували жаби, вужі та змії й розповзлися по всьому світові. Розгніваний Бог перетворив чоловіка на лелеку і звелів ходити по полях і болотах, шукаючи та збираючи всю ту нечесть.
IV.                   ПІДСУМОК УРОКУ
—Що нового дізналися на уроці?
—Як ви розумієте вислів «барвисті слова»?
—Наведіть приклади таких слів.


Немає коментарів:

Дописати коментар