неділя, 8 січня 2017 р.

Інноваційне навчання

Важливими напрямками роботи творчого  вчителя є розробка і впровадження у процесі навчання елементів інноваційного навчання на уроках, з метою реалізації компетентнісно орієнтованого підходу до навчання та формування ключових компетентностей учнів початкових класів.
Теоретична база
Всім відомо, що діти вчаться ефективно.якщо:
§                    є мотивація до навчання;
§                    використовуються методи, які відповідають різним стилям і способам навчання;
§                     створено приязне комфортне середовище;
§                     володіють відчуттям контролю над процесом навчання;
§                     досягають успіхів;
§                     є можливість випробувати нові знання на практиці і використати набуті знання;
§                    повністю залучаються у процес навчання;
§                    мають достатньо часу на засвоєння нових знань і вмінь;
§                    можуть побачити використання набутих знань та вмінь на практиці.»
Цілі і завдання інноваційного навчання
§        розширення пізнавальних можливостей учнів, зокрема у здобуванні, аналізі та застосуванні інформації з різних джерел;
§          можливість перенесення отриманих умінь, навичок та способів діяльності на різні предмети та позашкільне життя учнів;
§            формування глибокої внутрішньої мотивації.
Організація інноваційного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, висловлювання своєї точки зору стосовно тієї чи іншої проблеми, вміння доказово міркувати, спільне вирішення питання на основі аналізу та відповідної ситуації. Сутність технології інноваційного навчання можна зобразити такою схемою:
Інноваційне навчання - це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету створити комфортні умови навчання, за який кожен учень відчуває свою успішність. Інтелектуальну спроможність.
Суть  навчання
Навчальний процес відбувається за умовами постійної, активної взаємодії всіх учнів: співнавчання, взаємонавчання(колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання
Організація  навчання
Передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації


Інноваційні технології розподіляють на чотири групи залежно від мети уроку
  та форм організації навчальної діяльності учнів: 
§              технології кооперативного навчання;
§              технології колективно-групового навчання;
§              технології ситуативного моделювання;
§               технології опрацювання дискусійних питань.
 Найбільш припустимі інтерактивні технології для умов класу:
§     при фронтальній формі роботи: «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Ажурна пилка», «Незакінчене речення», «Асоціативний кущ»;
§     при кооперативній формі роботи: робота в парах («Обличчям до обличчя», «Один-удвох-усі разом»), робота в малих групах, «Карусель», «Акваріум»;
§      інтерактивні ігри: «Рольова гра», «Імітаційні ігри», «Драматизація»;
§ технології навчання у дискусії: «Прес», «Обери позицію», «Зміни позицію», «Дискусія».
Крім того, технології ситуативного моделювання дозволяють проводити нестандартні уроки.
 Це такі уроки:
Урок-дискусія.Урок-сюжетна замальовка.
Урок-дослідження.Урок-подорож.
Урок-звіт.Урок-казка.
Урок-змагання.Інтегровані уроки.
Іноваційні методи забезпечують процес формування компетентностей , дають змогу створювати навчальне середовище, в якому теорія і практика застосовуються одночасно, а це надає змогу учням:
§  аналізувати навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу й тому зробити засвоєння знань більш доступним;
§              навчитись формувати власну думку, правильно її виражати, доводити свою точку зору, аргументовано дискутувати;
§              навчитись слухати інших, поважати альтернативну думку;
§              моделювати різні соціальні ситуації, збагачувати власний соціальний досвід через включення в різні життєві ситуації й переживати їх;
§              вчитися будувати конструктивні відносини в групі, визначати своє місце в ній, уникати конфліктів, розв’язувати їх, шукати компроміси, прагнути до діалогу;
§              знаходити спільне вирішення проблеми;
§              розвивати навички проектної діяльності, самостійної роботи.
             
Інноваційні методи  дозволяють учителю:
§        підвищити навчальну мотивацію;
§     підвищити рівень самоорганізації учнів, рівень сформованості самоосвітньої компетентності;
§   розвивати критичне та логічне мислення, творчі здібності, навички проектної діяльності.
  Впровадження інноваційних технологій у навчальний процес підвищує рівень сформованості предметних компетенцій учнів. У молодших школярів формується розгорнута навчальна діяльність шляхом оволодіння організаційними, логіко-мовленнєвими, пізнавальними і контрольно-оціночними уміннями і навичками, особистий досвід культури поведінки в соціальному та природному оточенні, співпраці у різних видах діяльності. А отже відбувається формування ключових компетентностей учнів.

Технології кооперативного навчання
           Парна і групова робота організовується як на уроках засвоєння, так і на уроках застосування знань, умінь і навичок.  Це може відбуватися одразу ж після викладу вчителем нового матеріалу, на початку нового уроку замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок, або бути частиною повторювально-узагальнюючого уроку.
Робота в парах
Технологія особливо ефективна на початкових етапах навчання учнів роботі у малих групах. ЇЇ можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань тощо.  За умов парної роботи всі діти в класі отримують рідкісні за традиційним навчанням можливість говорити, висловлюватись. Робота в парах дає учням час обдумати,  обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння переконувати й вести дискусію.
Використання такого виду співпраці сприяє тому, що учні не можуть ухилитися від виконання завдання, які за інших умов потребують великої затрати часу.
Як організувати роботу
1.           Пропонувати учням завдання, ставлю запитання для невеликої дискусії чи аналізу ситуації. Після пояснення питання або фактів, наведених  у завданні, дати  їм 1-2 хвилини для продумування можливих відповідей або рішень індивідуально.
2.       Об'єднати учнів у пари, визначити, хто з них буде висловлюватись першим, і просити обговорити свої ідеї один з одним. Відразу визначити час на виконання кожного в парі і спільне обговорення.
3.    По закінченні часу на обговорення кожна пара представляє результати роботи, обмінюються своїми ідеями та аргументами з усім класом. За потребою це може бути початком дискусії або іншої пізнавальної діяльності.
            Робота в парах – це усне або письмове виконання навчальних завдань (розв'язування задач) двома учнями в умовах синхронної роботи всіх пар.
Робота в малих групах
Робота  в групах – це спільна діяльність для досягнення загальних цілей. За такої діяльності учні прагнуть отримати результат, що буде найкращим для кожного і для  кожного і для всіх членів групи.
Роботу в малих групах варто використовувати для вирішення складних проблем, що потребують колективного розуму.
Робота в групах передбачає розподіл класу на мікроколективи з 3 – 5 учнів. Під час розв'язування  задач „стихійно” виділяється лідер, який бере на себе інтелектуальне керівництво групою. Групові форми роботи сприяють формуванню в учневі демократичного самоусвідомлення та почуття власної гідності. Він відчуває себе вільною діючою особистістю, яка має право на вибір і ініціативу, а разом з тим готова толерантно ставитися до свого оточення, погоджувати свої дії з діями та інтересами інших членів групи.
Відкриті методики спрямовані на те, щоб не давати готових відповідей, а націлювати учнів на творчий пошук, на формування власної думки.
Навчання в групах – створення різних груп, де учні допомагають один одному й навчають один одного. Це вміння ефективно працювати в команді допомагає їм у подальшому житті.
         Як організувати роботу
1.  Переконатися, що учні володіють знаннями та вміннями, необхідними для виконання завдання.
2.  Об'єднати учнів у групи.
3.   Пропонувати усім сісти по групах. Усі учні групи повинні добре бачити один одного; заохочую групу до роботи; пропонувати учасникам групи висловлюватися по черзі; підбивати підсумки роботи; визначати відповідача.

Технології колективно-групового навчання
До цієї групи входять інтерактивні технології, що передбачають одночасну спільну роботу всього класу.
                    „Мікрофон”
 Такий вид діяльності  надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.
Як організувати роботу
1.    Ставити запитання класу.
2.   Пропонувати класу якийсь предмет (ручку, олівець тощо), який виконуватиме роль уявного мікрофона. Учні передаватимуть його один по одному, по черзі беручи слово.
3. Надавати слово тільки тому, хто отримує «уявний» мікрофон. Коли хтось висловлюється, інші не мають права перебивати, щось говорити, викрикувати з місця.
4.     Пропонувати учням говорити лаконічно й швидко (не більше, ніж 0,5 – 1 хвилину).
Незакінчені речення
Цей прийом дає можливість грунтовніше працювати над формою висловлення власних ідей, порівнювати їх з іншими. Робота за такою методикою дає присутнім змогу долати стереотипи, вільніше висловлюватися щодо запропонованих тем, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті й переконливо.
Як організувати роботу
Визначивши тему, з якої учні будуть висловлюватись в колі ідей , формулювати  незакінчене речення  і пропонувати учням висловлюючись закінчити його. Кожний наступний учасник обговорення повинен починати свій виступ із запропонованої формули. Учні працюють з відкритими реченнями.
Ажурна пилка
Такий вид діяльності на уроці дає можливість працювати разом для засвоєння великої кількості інформації за короткий проміжок часу. Ефективна і може замінити лекції у тих випадках, коли початкова інформація повинна бути донесена до учнів перед проведенням основного уроку, заохочує учнів допомагати один одному вчитися, навчаючи.
Як організувати роботу
1. Щоб підготувати учнів до уроку з великим обсягом інформації, підібрати матеріал, необхідний для уроку, і підготувати індивідуальний інформаційний пакет для кожного учня.
2. Підготувати таблички з кольоровими позначками, щоб учні змогли визначити завдання для їхньої групи. Кожен учень входитиме у дві групи – „домашню” та „експертну”. Спочатку учні об'єднуються у „домашні” групи, а потім створюються „експертні” групи, використовуючи кольорові позначки.
3. Розписати  учнів по „домашніх” групах. Дати домашнім групам порцію інформації для засвоєння, кожній групі – свою. Завдання домашніх груп – опрацювати надану інформацію та опанувати нею на рівні, достатньому для обміну цією інформацією з іншими.
4. Після завершення роботи  домашніх груп учні розходяться  в групи, де вони стануть експертами з окремої теми.
5. Кожна експертна група вислуховує всіх представників домашніх груп і проаналізовує матеріал в цілому, проводить експертну оцінку за певний час.
6. Після завершення роботи учням пропонувати повернутися „додому”. Кожен учень ділиться інформацією, отриманою в експертній групі з членами своєї „домашньої” групи. У „домашніх” групах має бути по одній особі з експертних груп.
„Мозковий штурм”
            Це метод розв’язання проблеми, коли всі учасники розмірковують над однією проблемою і „йдуть на неї в атаку”. Мозковий штурм застосовують, коли треба мати кілька варіантів розв’язання конкретної проблеми. Мозковий штурм спонукає учнів проявляти уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки.
            Мета „мозкового штурму” чи „мозкової атаки” в тому, щоб зібрати якомога більше ідей щодо проблеми від усіх учнів протягом обмеженого періоду часу.                    
 Як організувати роботу
           Після презентації проблеми та чіткого формулювання проблемного питання (його краще записати на дошці) пропонувати всім висловити ідеї, коментарі, навести фрази чи слова, пов’язані з цією проблемою.
          Записати усі пропозиції на дошці чи на великому аркуші паперу в порядку їх виголошення без зауважень, коментарів чи запитань.
          Звертати увагу на такі моменти.
1.                 Під час „висування ідей” не пропускати жодної.
2.                 Необхідно заохочувати всіх до висування якомога більшої кількості ідей. Варто підтримувати й фіксувати навіть фантастичні ідеї. (Якщо під час мозкового штурму не вдасться одержати багато ідей, це може пояснюватися тим, що учасники піддають свої ідеї цензурі – двічі подумають, перед тим як висловлять).
3.                 Кількість ідей заохочується. В остаточному підсумку кількість породжує якість. В умовах висування  великої кількості ідей учасники штурму мають можливість пофантазувати.
4.                 Спонукати всіх учнів розвивати або змінювати ідеї інших. Об’єднання або зміна висунутих раніше ідей часто веде до висунення нових, що перевершують первинні.
5.                 У класі можна повісити такий плакат:
А. Кажіть усе, що спаде на думку.
Б. Не обговорюйте і не критикуйте висловлювання інших.
В. Можна запропоновувати ідеї, запропоновані будь-ким іншим.
Г. Розширення запропонованої ідеї заохочується.
     6. На закінчення обговоріть й оцініть запропоновані ідеї.      
      Для забезпечення швидкого та ефективного включення учнів в інтерактивну діяльність бажано давати їм пам’ятки, які містять опис алгоритму діяльності (послідовний перелік дій, які вони мають здійснювати у тій чи іншій навчальній ситуації). Такі пам’ятки можна запропонувати у вигляді роздаткового  матеріалу, плакатів або будь-якої наочності, використовуваної за допомогою технічних засобів навчання. Вони мають надаватися учням за потребою доти, доки порядок діяльності не стане для них звичним.
Варіант „мозкового штурму” – „мережа” чи „кульки”. Тут пускове слово (питання) пишеться в „кульці” в центрі сторінки. Коли обговорюються споріднені проблеми, вони записуються на папері із зазначенням зв’язку. Водночас „мозковий штурм” „вільного” типу дає можливість за дуже короткий період (три – п’ять хвилин) записати ідеї, що виникли.
                       
Технології ситуативного моделювання
Модель навчання у грі – це побудова навчального процесу за допомогою включення учня в гру.
    Ігрова модель навчання покликана реалізувати, крім основної дидактичної мети, ще й комплекс цілей: забезпечення контролю  виведення емоцій; надання дитині можливості самовизначення; надихання і допомога розвитку творчої уяви; надання можливості висловлювати свої думки.
Як правило, ігрова модель навчання має чотири етапи:
1)  орієнтація ( введення учня у тему, ознайомлення з правилами гри, загальний огляд її перебігу);
2) підготовка до проведення гри ( ознайомлення зі сценарієм гри,  визначення ігрових завдань, ролей, орієнтовних шляхів розв'язання проблеми);
3)       основна частина – проведення гри ;
4)    обговорення.
Рольова гра стимулює прояв самостійності учнів, їх творчі можливості, гра імітує реальність шляхом „проживання ситуації у ролі”, яка учневі дісталась та надає можливості діяти ”як насправді”. Учень може поводитись і розігрувати свою роль, моделюючи реальну поведінку.



Немає коментарів:

Дописати коментар